3. februar 2011

Fiskeri efter Knude



Det er en ubarmhjertig affære at fiske efter knuder. Fiskeriet topper nemlig i de kolde måneder, hvor størsteparten af landets fiskere sidder foran brændeovnen med hovedet dybt begravet i ligegyldig TV- underholdning. Fiskegrejet er for længst pakket væk, og ser først dagens lys når solens varme igen for overtaget. Men for nogle, bliver fiskefeberen uudholdelig og oplevelserne uforglemmelige.

Knuden er en rovfisk. Hunfisk i maksimal størrelse kan nå en vægt nær 34 kg fordelt på 1,5m. I Danmark må vi dog nøjes med fisk i mindre kaliber, Danmarksrekorden fra Furesøen er i skrivende stund en fisk på 4,025 kg. Knuden, også kaldet ferskvandskvabbe, er med sin gulbrune marmorerede smukke aftegninger en finurlig fisk med små skægtråde. Knuden er ikke en drøm af en fighter, men som ved alt andet fiskeri, forholder det sig sådan, at hvis man tilpasser grejet derefter, er min erfarring at specielt hanfiskene kan levere en mindeværdi fight. Knuden benytter sig ligesom ålen gør, af at kunne snog sig fast om genstande på bunden, heraf navnet Knude.

Min erfarringer om fiskeri efter knude, bygger udelukkende fra fiskeri i nedre Suså. Her er en god bestand af fisk fra 0,5 - 1,2 kg, dog ved jeg med sikkerhed at der er taget fisk op til 2,4 kg og jeg er sikker på at de findes større. Knuden gyder i Januar - Februar og når derfor i disse måneder naturligt sin kampvægt. Fiskeriet forgår typisk med 3-8 cm lange strimler af Sild, skalle, aborre el.lign. fisket på en enkeltkrog størrelse 4-6 i et almindeligt gliderig. Blyets størrelse er afhængig af strømmens styrke, det er vigtig taklet bliver liggende på den udvalgte fiskeplads. Det betyder at fiskeriet i Susåen bestemmes af mængden af nedbør. Mine bedste fangster er gjort på små sandbanker i åen.
Det står frit for om man vil følge stangtoppens bevægelser for hug, eller man vil anvende traditionel bidmelder. Fiskeriet starter typisk ved solnedgang, som på denne tid af året sker omkring kl. 16. Jeg stopper som regel fiskeriet omkring kl. 22.

Jeg har forsøgt mig med prebaiting, det vil sige at man i dagene op til fiskeriet forfodre på den udvalgte fiskeplads. Det har jeg gjort ved at putte knust fisk i en tom mælkekarton og fryse det ned. Ved prebaitingen fjernes den gamle mælkekarton, og den frosne masse kastes ud på den udvalgte fiskeplads. Det er vigtig at der puttes noget vægt i kartonen, typisk småsten, ellers flyder den frosne masse bare ovenpå strømmen og arbejdet er spildt. Har også anvendt en traditionel feeder med knust fisk i og brugt en sådan i stedet for bly. Desværre har jeg ikke formået at bevise forbedringer i mine fangster ved disse udskejelser. 

Knuden er grådig, og det forholder sig tit sådan at de tit når at sluge krogen med agn inden man registrere hugget. Derfor overførte jeg et lille trick fra en artikel om ålefiskeri. Ideén går ud på at binde et 10-15 cm tyndt stykke blødt flettet line i bunden af krogbøjningen. Det er vigtigt at du giver knuden på krogen et lille dryp sekund lim. Når Knuden så har slugt agnen, stikker den lille linestump ud af munden på den. Fikseringen af linen på krogen gør at når du stille trækker i linestumpen vendes krogen og løsnes uden at gøre skade på knuden. Fisken kan derefter genudsættes

Knudefiskeriet på de større søer kan også foregå med gliderigget. Du kan også vælge en mere aktiv fiskemetode. Trekrogen på en 10-40 g pirk afmonteres. En line tafs på 5-8 cm monteres i pirkens øje, med en enkeltkrog i størrelse 2. En fiskestrimmel monteres på enkeltkrogen og pirken fiskes i forsigtige jigbevægelser ved bunden. Du kan også vælge at benytte et traditionelt jighoved, hvor en fiskestrimmel monteres i stedet for en gummikrop. Efter min overbevisning burde der i fremtiden blive landet flere knuder på vores søer. Her tænker jeg på bifangster under vertical fiskeri efter sandarter. Denne metode vil helt sikkert være lige så effektiv til knuden.
Fiskeriet foregår tit på dybere vand typisk fra 8-20 m vand. Tit findes fiskene ved foden af skrænterne, hvor skrænten går over i et mere fladt terræn. I December-Februar kan der gøres rigtig fine fangster, men det er altafgørende at du finder det sted hvor knuderne samles, så efter min mening bør du ikke bruge mere en 20-30 min. på samme plads.

Knuden findes i mange dybere søer og vandløb. F.eks kan nævnes Tystrup- Bavelse Sø, Tuel Sø, Furesøen, Farum Sø, Esrum Sø, Skanderborg Sø og en ca. 20 år gammel historie fortæller om en knude på 10 kg fanget i garn på Mossø. Knuden findes også i de tilstødende vandløb til disse søer, dvs Mølleåen, Susåen, Gudenåen, Ringsted å og Torpekanal. Ved Susåen fiskes som regel ved cementkanten ved Næstved kommune, her findes i perioder en god bestand knuder, som jeg mener er her, for at mæske sig i de andre gydende fisks rogn. Et oplagt og uudforsket sted er ude i selve kanalen, her findes helt sikkert en ny Suså rekord og måske endda en Danmarksrekord. Så til pionerfiskere er her et vinterprojekt at kaste sig ud i, der er helt sikkert store oplevelser om hjørnet.


Se film om knudefiskeri.
http://www.youtube.com/watch?v=rPYrxKfpBx0&feature=player_embedded

Bonus: I Sverige og Norge er fiskeriet efter Knude nået mere almindeligt en herhjemme. På nettet findes et utal af viden omkring fiskeriet. Søg på Lake (svensk), Burbot (Engelsk) eller Lota lota (latin).

3 kommentarer:

  1. Uden at jeg kender noget til situationen, vil jeg anbefale dig at investere i et par waders. Du kan få et par neopren til under 500,- og det giver bare lige den ekstra grad af frihed mht. hvor man kan komme til at fiskeri.
    Hvilke waders vil jeg dog ikke gøre mig klog på. Jeg kan kun sige, at indtil videre er jeg glad for mine ABU waders till 399,- (tilbud) fra Føtex. Bilka har dem som regel til 500,- som normalpris - begge Dansk Supermarked = stort set samme varer.
    Ikke at dette svarer på dit spørgsmål, blot et velmenende råd.

    SvarSlet
  2. Hvordan ville du gribe en sø an? Har læst et sted at Knuderne skulle stimle sammen i den dybe ende af søen, er det så vigtigt at det er på det helt dybe?. På forhånd tak.

    SvarSlet
  3. engang fangede jeg kvabber ved papir møllen i Silkeborg, men det kan man ikke mere pga dæmningen er åbnet, er der nogen som kender andre steder altså fiskepladser i Jylland?

    SvarSlet